تبلیغات
دریای جمال - لطایف عارفانه
 
دریای جمال
درباره وبلاگ


خداوند زیباست و زیبایی را دوست میدارد.

مدیر وبلاگ : کیمیا
نویسندگان
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

 

 


 

لطایف عارفانه

استاد یعقوب قمری شریف آبادی


چنانچه‌ گوشهای‌ مردم‌ از آوای‌ بهمیمیت‌ زدوده‌ شود، در هر زمان‌ و مكانی‌،شنوندهء‌ آوای‌ اولیای‌ الهی‌ می‌گردند.

 ***

ناهمواریهای‌ صراط‌ حمید، بدون‌ طریقت‌ مهدی‌(ع‌) و دم‌ مسیحایی‌ اولیای‌ خداهموار نخواهد شد.

 ***

تا مهدی‌ گونه‌ نباشیم‌، مسیح‌ گونه‌ نگردیم‌. تا علی‌ گونه‌ نباشیم‌، خدا گونه‌ محال‌است‌ .

 ***

از تفضل‌ و كرامت‌ اولیای‌ خداست‌ كه‌ مردم‌ را از غفلت‌ حال‌ و هوای‌ بهیمیت‌ به‌عظمت‌ حال‌ و هوای‌ انسانیت‌ رهنمون‌ می‌گردند.

  ***

در قبرستان‌ دنیا، مردم‌ همچون‌ مردگانی‌ هستند كه‌ با صُور اولیای‌ خدا هراسان‌،شنونده‌ و بینندهء‌ اعمال‌ خویش‌ می‌شوند.

  ***

مثال‌ زنان‌، مثال‌ نور، آب‌ یا باد است‌. در هر صورت‌، از اراده‌ به‌ دورند و با اولیای‌خدا صاحب‌ ثمرات‌ طهورند.

 ***

دلهای‌ مرده‌ و كویر مردم‌، توسط‌ كوثر عشق‌ اولیای‌ خدا زنده‌ و سرسبز می‌گردد.

  ***

دلهای‌ تاریك‌ مردان‌ بر اثر برق‌ دندانهای‌ لبخند همسرانشان‌ روشن‌ می‌گردد.

 ***

زلیخا به‌ واسطهء‌ عشق‌ و دلدادگی‌ به‌ یوسف‌ سالها با چشمان‌ پر از اشك‌ همچون ‌فقیری‌ دل‌ شكسته‌ در انتظار یوسف‌ به‌ سر می‌برد.

 ***

انداختن‌ پیراهن‌ یوسف‌ بر سر یعقوب‌، آن‌ چنان‌ شوقی‌ در او ایجاد كرد كه‌ منجر به‌از بین‌ رفتن‌ تمركز فكر و كوری‌ یعقوب‌ از اغیار شد.

 ***

نكاح‌، با تسلیم‌ و ایمان‌ به‌ ولایت‌ علی‌بن‌ابی‌طالب‌ جایز و حلال‌ است‌.

 ***

بوسه‌ شیرین‌ زن‌، كام‌ تلخ‌ همسر را شیرین‌ می‌كند.

 ***

اولیای‌ خدا به‌ منزلهء‌ مغناطیس‌اند و مردم‌ به‌ منزلهء‌ فلزات‌ می‌باشند. در راه‌ جاذبهء ‌مغناطیس‌ همچون‌ براده‌های‌ آهن‌ چالاك‌ و شتابان‌ باشیم‌.

 ***

آدمیان‌ به‌ كمال‌ و جمالشان‌ انسان‌اند نه‌ به‌ ظن‌ّ و گمانشان‌. انسان‌ نغمه‌سرای‌بهشت‌ است‌؛ همچنان‌ كه‌ بلبل‌ نغمه‌سرای‌ باغ‌ است‌.

 ***

اكثریت‌، با دین‌ آبا و اجدادشان‌ منتظر ظهورند و حال‌ آنكه‌ امام‌ زمان‌ با دینی‌جدیدظهور می‌ كند.

 

نور، حامل‌ روح‌ است‌ و روح‌، حامل‌ جسم‌ است‌. هر كس‌ كه‌ با نور اسلام‌ و روح‌ایمان‌ منوّر و مطهر گردد، به‌ روح‌ قدسی‌ كه‌ شكافندهء‌ حقایق‌ ملك‌ و ملكوت‌ است‌،می‌رسد.

 ***

آن‌ كس‌ كه‌ به‌ ولایت‌ تسلیم‌ شد، به‌ نور معرفت‌ تكمیل‌ شد و شك‌ و تردیدش‌ به‌حق‌الیقین‌ تبدیل‌ شد.

 ***

آن‌ كس‌ كه‌ نور ندارد، روح‌ ندارد و آن‌ كس‌ كه‌ روح‌ ندارد، جز در شكل‌ بهمیت‌هیچ‌ روی‌ ندارد.

 ***

چهار پرنده‌ به‌ دستان‌ ابراهیم‌(ع‌) سر بریده‌ شد، نه‌ چهار درنده‌.

 ***

همان‌گونه‌ كه‌ جنگلی‌ زبان‌ شهری‌ را نمی‌ داند، ملكی‌ هم‌ زبان‌ ملكوتی‌ رانمی‌داند.

 ***

اگر انسانها راه‌ ولایت‌ را نمی‌یابند و به‌ اولیا واصل‌ نمی‌گردند، چون‌ راه‌ اولیای‌الهی‌ تاریك‌ است‌. در این‌ تاریكی‌ مطلق‌ همچون‌ شهاب‌ آسمانی‌ جوینده‌ باشیم‌.

 ***

كسی‌ كه‌ قلبش‌ به‌ نور الهی‌ و نور رحمانی‌ منوّر شود، بینندهء‌ جویندگان‌ و سازندهء یابندگان‌ گردد.

 ***

توبه‌ در زمان‌ حضرت‌ مهدی‌(ع‌) همانند توبهء‌ فرعون‌ در دریا می‌باشد.

 ***

جنگ‌ مومن‌ در برابر كافر دو صورت‌ دارد: یا در ظاهر می‌رزمد و یا در باطن‌می‌دمد.

 ***

رحمانیت‌ و قهاریت‌ و جباریت‌، مختص‌ّ صابران‌ الهی‌ می‌باشد.

 ***

جلوة‌ مهتاب‌ گونهء‌ ولایت‌ در صراط‌ مستقیم‌ مشهود است‌.

 ***

پیمودن‌ صراط‌ مستقیم‌ كه‌ فرمودند : از مو باریك‌تر، از لبهء‌ شمشیر تیزتر و از شب‌ظلمانی‌ تاریك‌تر است‌، محال‌ می‌باشد؛ چون‌ آدمیان‌ یا بهائم‌ هستند و یا كودكانی‌ بیش‌نیستند و پیمودن‌ صراط‌ مستقیم‌ تنها با اولیای‌ الهی‌ میسر می‌باشد.

 ***

ارزش‌ و اهمیت‌ نماز جماعت‌ برای‌ اقتدا كننده‌، مقتدای‌ جماعت‌ می‌باشد.

 ***

تنها نمازی‌ ما را از فحشا می‌رهاند و  به‌ معراج‌ سعادت‌ می‌رساند كه‌ با تسلیم‌ به‌اولیای‌ الهی‌ همراه‌ باشد.

 ***

كسانی‌ صراط‌ مستقیم‌ را می‌پیمایند كه‌ با اولیای‌ الهی‌، آب‌ زندگانی‌ را در ظلمات‌بنوشند و به‌ فنای‌ از نفس‌ و بقای‌ به‌ روح‌ برسند.

 ***

چون‌ مردم‌ در خواب‌اند، نیازی‌ به‌ شیطان‌ نیست‌ كه‌ بر صراط‌ مستقیم‌ كمین‌ كند.آدم‌ خواب‌ بر هر صراطی‌ می‌باشد، الا بر صراط‌ مستقیم‌.

 ***

تصویرگران‌ واقعی‌ اولیای‌ خدایند. مردم‌ به‌ قدر لیاقت‌ و ایمانشان‌ به‌ اولیای‌ خداصورتهایشان‌ شكل‌ می‌گیرد.

 ***

عشق‌ به‌ منزلة‌ گُل‌ از خار است‌. عاشق‌ به‌ منزلهء‌ پروانه‌ در حال‌ است‌.

 ***

نور، حامل‌ روح‌ است‌. روح‌، حامل‌ نفس‌ است‌ و نفس‌، حامل‌ كردار پسندیده‌ یازشت‌ است‌.

 ***

روح‌ همچون‌ بلوری‌ شفاف‌ در وجود ما نامرئی‌ است‌. آگاهی‌ روح‌ بلورین‌ وآگاهی‌ جسم‌ ظلمانی‌ در حدّ مكانشان‌ می‌باشد. پس‌ درون‌بین‌ باشیم‌ تا خدابین‌ شویم‌.

 ***

اگر می‌دانستیم‌ كه‌ در عالم‌ روحانیت‌ وجوه‌ مه‌رویان‌ و جلوه‌های‌ لطیف‌ و منوّرملكوتیان‌ حضور دارند و اگر می‌دانستیم‌ كه‌ دنیا جنگل‌ درندگان‌ و دوزخ‌ جنبندگان‌ است‌ ویا اگر می‌دانستیم‌ كه‌ در دنیا از مجرمین‌ هستیم‌ و به‌ واسطهء جرم‌، مجرم‌ شناخته‌ می‌شویم‌ وبه‌ زندان‌ می‌ افتیم‌، هیچ‌گاه‌ به‌ خود اجازه‌ نمی‌دادیم‌ كه‌ در عالم‌ دنیا طرفة‌العینی‌ آزاد باشیم‌.

 ***

دنیا و آخرت‌ مسجدی‌ است‌ كه‌ وضوخانهء‌ آن‌ دنیاست‌ و نمازخانه‌اش‌ آخرت‌است‌.

 ***

دشواری‌ فنا با آسانی‌ عشق‌ میسر شود، آسانی‌ عشق‌ با رهایی‌ عقل‌ فراهم‌ شود ورهایی‌ عقل‌ با تمركز فكر آسان‌ شود.

  ***

مثال‌ عاشق‌ وارسته‌، مثال‌ فلز گداخته‌ می‌باشد كه‌ اگر در دست‌ داوود آهنگر قرارگیرد، با چكش‌ خوف‌ و ترس‌ آن‌ چنان‌ ماهرانه‌ شكل‌ می‌دهد كه‌ محصولی‌ خالص‌ همچون‌سلیمان‌ نبی‌ به‌ دست‌ می‌آید.

 ***

برگزیدگان‌ امتهای‌ پیامبران‌ سه‌ گروه‌اند: یا اصحاب‌ شمال‌اند یا اصحاب‌ یمین‌اند ویا مقربین‌اند. هادیان‌ صراط‌ مستقیم‌ در آتش‌، اصحاب‌ یمین‌اند كه‌ به‌ عنوان‌ ابرار،نجات‌بخش‌ الباب‌ از اصحاب‌ آتش‌ می‌باشند.

 ***

مقربین‌ الهی‌ در بهشت‌، هادیان‌ اصحاب‌ یمین‌اند و اصحاب‌ یمین‌ به‌ عنوان‌ ابراردر دوزخ‌، هادیان‌ الباب‌ می‌باشند.

 ***

كاخ‌ دیكتاتوری‌ فرعون‌، موسای‌ كلیم‌ را درس‌ عدالت‌ آموخت‌. كاخ‌شهوت‌پرستی‌ عزیز مصر، یوسف‌ صدیق‌ را درس‌ معرفت‌ آموخت‌. از عشق‌ورزی‌ زن‌فرعون‌ موسای‌ كلیم‌ عالم‌ شد. از عشق‌ورزی‌ زن‌ عزیز، یوسف‌ صدیق‌ عارف‌ شد.

 ***

رسالت‌، چراغی‌ برای‌ ولایت‌ است‌ و ولایت‌ چراغی‌ برای‌ رویت‌ جمال‌ الهی‌می‌باشد.

 ***

زن‌، نور صفات‌ كلمات‌ است‌. زن‌، آب‌ حیات‌ ظلمات‌ است‌. زن‌ ،كلید گنج‌ ملكات‌است‌. زن‌، مرآت‌ تمام‌نمای‌ جام‌ است‌. زن‌، جام‌ جهان‌نمای‌ جان‌ است‌.

 ***

اگر می‌دانستیم‌ كه‌ دنیا جنگل‌ مخوف‌ است‌ و در این‌ جنگل‌ مخوف‌ انبوهی‌ ازگزندگان‌ و درندگان‌ خون‌آشام‌ وجود دارند، هرگز از پناهگاه‌ خود خارج‌ نمی‌شدیم‌ وزندان‌ را به‌ آزادی‌ ترجیح‌ می‌دادیم‌.

 ***

دنیا وضوخانهء‌ آخرت‌ است‌ و آخرت‌ نمازخانهء‌ دنیاست‌. پس‌ در وضوخانهء دنیا باكوثر عشق‌ دست‌ و رویمان‌ را بشوییم‌ تا به‌ نمازخانهء‌ آخرت‌ راه‌ یابیم‌.

 ***

نفس‌، جوهر غذای‌ جسم‌ است‌ در انسان‌. عقل‌، جوهر غذای‌ روح‌ است‌ در انسان‌.نفس‌ آدمی‌ توسط‌ غذای‌ جسم‌ بینندهء‌ ملك‌ است‌ و عقل‌ آدمی‌ توسط‌ غذای‌ روح‌ بینندهء‌ملكوت‌ می‌باشد. با كوری‌ نفس‌ در ملك‌ به‌ رویت‌ عقل‌ در ملكوت‌ آراسته‌ گردیم‌.

 ***

تمامی‌ حوادث‌ و حقایقی‌ كه‌ از ابتدای‌ عالم‌ تا انقراض‌ عالم‌ در ظاهر و باطن‌ اتفاق‌می‌افتد، نتیجه‌ اعمال‌ آدمیان‌ است‌ كه‌ توسط‌ حالات‌ معنوی‌ پیامبران‌ و اولیای‌ الهی‌ رخ‌می‌دهد و این‌ حقیقت‌ مسلم‌، جز برای‌ عدهء‌ قلیلی‌ آشكار نیست‌.

  ***

اولیای‌ رحمانی‌ بر خلاف‌ پیامبران‌ الهی‌، وجودشان‌ ناشناخته‌ و شعارشان‌ پوشیده‌می‌باشد. آنان‌ كه‌ از نورشان‌ حیات‌ می‌گیرند، شب‌ زنده‌داران‌ صبورند كه‌ در اقلیت‌اند.

 ***

زن‌، اكسیر جمال‌ عشق‌ است‌ در مرد. مرد، اكسیر جلال‌ مهر است‌ در زن‌. زن‌، عطرمطهر است‌ برای‌ مرد. مرد، گل‌ معطر است‌ برای‌ زن‌.

 ***

مردم‌ به‌ واسطهء لهجه‌ و چهره‌های‌ گوناگون‌ از اولیای‌ الهی‌ دورند ؛ چون‌ زبان‌اولیای‌الهی‌ ، زبان‌ بهشتیان‌ است‌ كه‌ در صدد انكار و تكذیب‌ آن‌ برمی‌آیند.

 ***

به‌ درستی‌كه‌ هادیان‌ صراط‌ مستقیم‌، همانا فرشتگان‌ ابرارند كه‌ از چهار صراط‌ عالم‌ملك‌: جمادی‌، نباتی‌، حیوانی‌ و انسانی‌ عبور كرده‌اند. تكیه‌ كنندگان‌ بر بال‌ فرشتگان‌ ابرار،نجات‌ یافتگان‌ عالم‌ ملك‌ می‌ باشند.

  ***

قرآن‌ در شب‌ قدر نازل‌ شده‌ است‌. هر ولی‌ای‌ از اولیای‌ الهی‌ در حدّ قدر و منزلت‌خود، شب‌ قدر است‌. پس‌ با مفارقت‌ از عالم‌ دنیا شب‌ قدری‌ می‌باید یافت‌.

 ***

آدم‌ در حضور ملائكه‌ توسط‌ رسالت‌ نزد حوّا آمد. بعد از توبه‌ توسط‌ ولایت‌ حوّارا همراهی‌ كرد.

  ***

رسالت‌، ریشه‌ در عقل‌ دارد. ولایت‌، ریشه‌ در عشق‌ دارد. پیشوایان‌ كوی‌ عقل‌ وعشق‌ انبیا و اولیایند.

  ***

نور، حامل‌ روح‌ است‌ و روح‌، حامل‌ جسم‌ است‌.آن‌ روحی‌ كه‌ به‌ نور قدسی‌ منوّرشود، صاحب‌ اسم‌ اعظم‌ اللّه‌ است‌.

 ***

خوی‌ جوانمردی‌ حكم‌ می‌كند كه‌ توسط‌ رب‌ّ بیرونی‌، رب‌ّ درونی‌ خود رابشناسیم‌.

  ***

عالم‌ غیب‌، عالم‌ انوار و ارواح‌ است‌. عالم‌ شهود، عالم‌ اسما و اجسام‌ می‌باشد.واحدیت‌، تجلی‌ احدیت‌ است‌. چنانچه‌ در احدیت‌، واحدیت‌ غیر ممكن‌ باشد، واحدیت‌را تجلی‌ محال‌ است‌. احدیت‌ در عین‌ ازلیت‌ و ابدیت‌، تجلی‌گر وحدانیت‌ در جلال‌ وجمال‌ الهی‌ می‌باشد.

 ***

اربابان‌ بوستان‌، مقربان‌ فانی‌اند. باغبانان‌ گلزار، عارفان‌ ابرارند. كشاورزان‌ كشتزار،عالمان‌ الباب‌اند. مقربان‌ رحیمی‌، دسته‌گل‌اند. عارفان‌ رحمانی‌، مست‌ گل‌اند و عالمان‌الهی‌، برگ‌ گل‌اند.

 ***

جوهرهء فطرت‌ هر انسانی‌ در وجودش‌ پنهان‌ شده‌. با تسلیم‌ به‌ آتش‌ عشق‌اولیای‌ الهی‌، همچون‌ شمش‌ طلا عیان‌ شده‌ و با دستان‌ كیمیاگرشان‌ همانند جواهری‌ زیباپرداخته‌ شده‌، و در محضر لیلی‌ به‌ عنوان‌ مجنون‌، هدیه‌ شده‌.

  ***

انسانها كودكان‌ متولد شدهء‌ بی‌رنگ‌اند كه‌ توسط‌ اعمالشان‌ شتابان‌ به‌ سوی‌ تولد وچهره‌ای‌ دیگر می‌روند كه‌ یا خوشایند رحمان‌ است‌ یا خوشایند شیطان‌.

  ***

دنیا محضر عقد و نكاح‌ اولیای‌ الهی‌ برای‌ بندگان‌ خداست‌. قلیلی‌ در این‌ محضر،به‌ دستان‌ اولیای‌ الهی‌ تسلیم‌اند و كثیری‌ در كمند اولیای‌ شیطانی‌ اسیرند.

  ***

قرآن‌، معشوقه‌ عاشق‌ است‌. چنانچه‌ عاشق‌ نزد معشوقه‌ قرار گیرد، معشوقه‌ نقاب‌از چهره‌ كنار زند و عاشق‌ را محو جمال‌ خود كند و عقل‌ او را در آتش‌ عشق‌ خود مطهرگرداند و كلید ابواب‌ باطنش‌ را در قلب‌ عاشق‌ به‌ امانت‌ سپارد.

  ***

زنان‌ مركب‌ راهوار ملك‌ و ملكوت‌ از برای‌ مردان‌اند. مجوز راهیان‌ ملك‌، نفس‌است‌ و مجوز راهیان‌ ملكوت‌، عقل‌ است‌. با مجوز شعلهء‌ نفس‌، عازم‌ ملك‌ هستیم‌. با مجوزنور عقل‌، عازم‌ ملكوت‌ می‌باشیم‌.

  ***

همان‌گونه‌ كه‌ عوالم‌ هستی‌ از اسفل‌ سافلین‌ تا اعلی‌ علیین‌ به‌ همدیگر مرتبط‌می‌باشند، عوالم‌ انسانی‌ هم‌ از صورت‌ جمادی‌ تا وجه‌ نورانی‌ مرتبط‌ می‌باشند. پس‌ عاقل‌باشیم‌ تا عاشق‌ باشیم‌، و عاشق‌ باشیم‌ تا عارف‌ باشیم‌، و عارف‌ باشیم‌ تا به‌ جمال‌ بی‌نهایت ‌مرتبط‌ باشیم‌.

 ***

مردان‌ و زنان‌ به‌ منزلهء زمینها و دریاهایند. اولیای‌ الهی‌ به‌ منزلهء‌ كوه‌هایند. همان‌گونه‌كه‌ كوه‌ها اسكلت‌ بندی‌ زمینها و دریاهایند، اولیای‌ الهی‌ نیز مغناطیس‌ وجود مردان‌ وزنان‌اند. همچنان‌ كه‌ زمینها و دریاها بدون‌ كوه‌ها چون‌ باتلاقی‌ بی‌ثمر خواهند بود، مردها وزنها هم‌ بدون‌ وجود اولیای‌ الهی‌ همچون‌ مردابی‌ بی‌ثمر خواهند بود.

 ***

همان‌گونه‌ كه‌ قهرمانان‌، هدفمندند و به‌ واسطهء‌ اهداف‌ قهرمانی‌اشان‌ تمام‌ فراز ونشیبها را متحمل‌ می‌شوند، مومنان‌ هم‌ هدفمندند و به‌ واسطهء‌ اهداف‌ ایمانشان‌ تمام‌ فراز ونشیبها را متحمل‌ می‌شوند.

  ***

عشق‌، تجلی‌بخش‌ روح‌ است‌ در عاشق‌. عشق‌ عاشق‌ به‌ معشوق‌، نیازمندی‌ روح‌است‌ در عاشق‌. عشق‌ معشوق‌ به‌ عاشق‌ القا كنندهء‌ روح‌ است‌ در عاشق‌.

 ***

هر موجودی‌ از موجودات‌ هستی‌ بنا بر آنچه‌ در سیرت‌ و صورت‌ دارد، نمایانگرروح‌ و ندای‌ الهی‌ اوست‌؛ چنان‌ كه‌ كردار و گفتار هر موجودی‌ نشانگر مرتبهء‌ وجودی‌اوست‌.

 ***

محمد رسول‌ اللّه‌، آفتاب‌ شریعت‌ است‌. علی‌ ولی‌اللّه‌، مهتاب‌ معرفت‌است‌.مهتاب‌ معرفت‌، روح‌ و ریاحین‌ آفتاب‌ شریعت‌ است‌ و چه‌ دشوار است‌ كه‌ در آفتاب‌شریعت‌ جویندهء مهتاب‌ معرفت‌ باشیم‌.

 ***

انسان‌ بی‌اراده‌ به‌ منزلهء مردهء‌ متحرك‌ است‌. حیات‌ و توانمندی‌ انسان‌ به‌ واسطهء‌سلولهای‌ زنده‌ می‌باشد. حیات‌ معنوی‌ و هوشیاری‌ سلولها با انرژی‌ جذبهء عشق‌ در معبودحاصل‌ می‌گردد. هرگاه‌، هجوم‌ لشكر خوف‌ در انسان‌ ایجاد ناامنی‌ كند، سلولها با وحدت‌ واتحادی‌ كه‌ از طریق‌ عشق‌ به‌ معبود دارند، با تمركز فكر آدمی‌ دست‌ به‌ كارهای‌خارق‌العاده‌می‌زنند.

 ***

هر سلولی‌ از سلولهای‌ بدن‌ می‌تواند عامل‌ ضعف‌ و توانمندی‌ اراده‌ انسان‌ باشد.سلولها هر كدام‌ بنا بر موقعیتی‌ كه‌ دارند می‌توانند نیرو و قدرت‌ یك‌ انسان‌ را داشته‌ باشند.سلولها به‌ تبعیت‌ از سلولهای‌ مغز كه‌ در ارتباط‌ با سلولهای‌ قلب‌ می‌باشند، هرگاه‌ سپاه‌خوف‌ در انسان‌ ایجاد ناامنی‌ كند، با شورای‌ سلولهای‌ مغز از طریق‌ تمركز فكر به‌ معبود،می‌توانند به‌ كارهای‌ خارق‌العاده‌ از قبیل‌ كرامات‌ و معجزات‌ دست‌ بزنند.

 ***

روح‌ در انسان‌ به‌ واسطة‌ عشق‌ پدیدار گشته‌؛ همچنان‌ كه‌ ریح‌ در زمین‌ به‌ واسطهء‌آب‌ آشكار می‌گردد. حركت‌ و كمال‌ روح‌ در انسان‌ به‌ موجب‌ عشق‌ به‌ حور است‌ و حركت‌سازندهء‌ ریح‌ كه‌ از آب‌ نشات‌ گرفته‌، به‌ موجب‌ تجلی‌ نور است‌. چنانچه‌ روح‌ در وجودانسان‌ به‌ جنبش‌ و جریان‌ افتد، از طریق‌ جذبات‌ عشق‌، معارف‌ و حقایق‌ آن‌ آشكار می‌شودو همچنین‌ اگر ریح‌ در زمین‌ به‌ جنبش‌ و جریان‌ افتد، از طریق‌ قطرات‌ آب‌، نباتات‌ وجنبندگان‌ آن‌ آشكار گردد.

 ***

زنان‌، به‌ منزلهء‌ شعلهء‌ سوزنده‌ برای‌ مردان‌اند. چنانچه‌ مردان‌ در مقابل‌ شعلهء‌ سوزندهء‌آنان‌ استقامت‌ ورزند، به‌ صورت‌ فرشتگان‌ منوّر آشكار گردند.

 ***

زنان‌ مظاهر عشق‌ و محبت‌ برای‌ مردان‌اند. در نگه‌داری‌ آنان‌ به‌ جز ابراز عشق‌ ومحبت‌ راهی‌ نیست‌.

 ***

دنیا جنگل‌ جنبندگان‌ است‌ و زنها در این‌ جنگل‌ همچون‌ آب‌ روان‌اند، كه‌ به‌واسطهء تماس‌ و آشامیدن‌ حیوانات‌ آلوده‌ شده‌اند. اولیای‌ الهی‌ به‌ منزلهء‌ تصفیه‌خانهء‌ دنیایند.برای‌ رفع‌ آلودگی‌ آبها در جنگل‌ جنبندگان‌ از تصفیه‌خانهء‌ اولیای‌ الهی‌ بهره‌ بگیریم‌.

 ***

از طریق‌ پیامبران‌ و اولیا، بهشتهای‌ لقا و فردوس‌ آشكار می‌گردد و از طریق‌ علوم‌الهی‌ و معارف‌ رحمانی‌، وجوه‌ ساجدان‌ لقا و مسجودان‌ فردوس‌ ظاهر می‌گردد. وجوه‌ساجدان‌، سیمای‌ فرشتگان‌ لقا و وجوه‌ مسجودان‌، سیمای‌ مقربان‌ می‌باشد به‌ صورت‌جلال‌ الهی‌ و جمال‌ رحمانی‌ آشكار می‌شوند. به‌ همین‌ طریق‌، جلال‌ الهی‌ و جمال‌رحمانی‌ همچون‌ شمس‌ و قمر می‌روند تا به‌ لطایف‌ انوار و ارواح‌ رحیمیت‌ در عوالم‌بی‌نهایت‌ غیب‌ و شهود واصل‌ گردند.