تبلیغات
دریای جمال - كتابهای همیشه 2
 
دریای جمال
درباره وبلاگ


خداوند زیباست و زیبایی را دوست میدارد.

مدیر وبلاگ : کیمیا
نویسندگان
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
جمعه 22 مرداد 1389 :: نویسنده : کیمیا

2. نهج‌البلاغه


انسان مبهوت مى‌ماند!

سخن علی علیه‌السلام نهج‌البلاغه است؛ فصیح‌ترین كلام آدمى در میان عرب. نهج البلاغه اوج هنر و اوج زیبایى است؛ زیبایى لفظ و زیبایى معناست. انسان مبهوت مى‌ماند! هیچ شاعر بزرگ عرب، هیچ نویسنده‌ى هنرمند عرب، نتوانسته بگوید كه من از مراجعه‌ى به نهج‌البلاغه بى‌نیازم.

در خطبه‌هاى نماز جمعه‌ى تهران - 10/10/1378

امیر سخن

به خطبه‌هاى نهج‌البلاغه نگاه كنید؛ آیت زیبایى است. امیرالمؤمنین مى‌شد معمولى حرف بزند؛ اما از بیان هنرى استفاده مى‌كند؛ فنحن امراء‌الكلام. خود این بزرگوارها گفته‌اند كه ما امیران سخن‌ایم. واقعاً هم امیر سخن بوده‌اند. امیر سخن، یعنى بیان را به بهترین و شیواترین وجه انتخاب كنید.

سخنرانی در سالروز ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) - 05/05/1384


رویش كار كنید!

ما از اهل‌بیت علیهم‌السلام چیزهاى زیادى داریم؛ چیزهایى است كه اگر امروز عرضه بشود، دنیا را واقعاً در مقابل خودش به اعجاب وامى‌دارد؛ مثل نهج‌البلاغه؛ روى نهج‌البلاغه كار بشود، نكات مهمش برداشته بشود، تفكیك بشود، مطالبش تفسیر و حلاجى بشود، در روایات فحص بشود. این‌قدر ما معارف عالیه داریم كه امروز بشر محتاج آن‌هاست. این‌ها از زبان اهل‌بیت، به‌عنوان بیان اهل‌بیت و به‌عنوان اسلامى است كه اهل‌بیت معرفى مى‌كنند.

در دیدار با اعضاى شوراى عالى مجمع جهانى اهل‌بیت(ع) - 04/07/1370


بالاترین‌ها
نهج‌البلاغه را براى مردم بخوانید؛ حقایق اسلامى، از جمله همین حقیقت مباركى را كه امروز در حكومت حق، یعنى نظام علوى، ولوى و نبوى جمهورى اسلامى، تجسد پیدا كرده است براى مردم بیان كنید. این، جزو بالاترین معارف اسلامى است. خیال نكنند كه مى‌شود اسلام را تبیین كرد و از حاكمیت اسلام كه امروز در این مرز و بوم متجسد شده است غافل ماند و آن را مغفول‌عنه گذاشت.

در دیدار روحانیون و وعاظ، در آستانه‌ى ماه محرم  - 03/03/1374


امروز هم...

برجسته‌ترین نقطه‌اى كه در نهج‌البلاغه است، زهد است. امیرالمؤمنین آن روز كه این زهد را فرمود، به‌عنوان علاج بیمارى اساسى جامعه‌ى اسلامى فرمود و من مكرر گفته‌ام امروز هم ما باید همان آیات زهد را بخوانیم. آن روز هم كه امیرالمؤمنین مى‌فرمود به شیرینی‌ها و لذت‌هاى دنیا جذب نشوید، كسانى بودند كه این شیرینی‌ها و لذت‌ها، به دستشان نمى‌رسید- شاید اكثریت مردم آن‌طور بودند- امیرالمؤمنین به آن كسانى مى‌گفت كه فتوحات دنیاى اسلام، سال‌هاى گسترش امپراتورى و قدرت بین‌المللى اسلام، آن‌ها را متمكن، ثروتمند و برخوردار از امتیازات كرده بود؛ حضرت به آن‌ها هشدار مى‌داد.

در دیدار با اقشار مختلف مردم به مناسبت میلاد مولاى متقیان على علیه‌السلام - 05/09/1375


اسلام این‌گونه نیست!

نهج‌البلاغه‌ای كه كتاب زهد است، بر سر آن كسى كه زندگى دنیا را رها كرده است، به خیال این‌كه آخرت خودش را درست كند، فریاد مى‌زند. اسلام این‌گونه نیست.

دیدار با دانشجویان، به مناسبت روز وحدت حوزه و دانشگاه - 24/09/1372


گاهی از یك نقطه كوچك...

فساد گاهى از یك نكته‌ى كوچك شروع مى‌شود، بعد در انسان توسعه پیدا مى‌كند و متسرب مى‌شود. یك وقت انسان احساس مى‌كند كه یا رفته است، یا در شرف رفتن است؛ آن‌وقت تصمیم‌گیرى هم مشكل مى‌شود. خداى نكرده در هنگامى كه انسان بفهمد بیمارى نفوذ كرده، دیگر تصمیم‌گیرى هم سخت مى‌شود. باید مراقب بود؛ این مراقبت همان چیزى است كه همه‌ى ادیان و سرتاسر قرآن و نهج‌البلاغه متوجه به آن است؛ یعنى همان تقوا. این‌كه مى‌بینید امیرالمؤمنین در دوران حكومت خود این همه به تقوا امر مى‌كند- كه شاید كمتر موضوعى در نهج‌البلاغه به قدر تقوا مورد تأكید قرار گرفته است- همچنین در دعاها و روایات چقدر از خدا تقوا خواسته شده است و نیز در فرمایش‌هاى امام رضوان‌الله‌تعالى‌علیه آن‌همه درخصوص رعایت تقوا تذكر داده شده است، به‌خاطر همین است كه تقوا حصار است. تقوا، یعنى همان مراقبت دائمى شما از خودتان. این حصارى است به گرد شما. مبادا بگذارید این حصار شكسته شود!

بیانات در دیدار با نمایندگان و كاركنان مجلس شوراى اسلامى - 10/03/1378


درس همیشه

اگر شما به نهج‌البلاغه مراجعه بفرمایید، ملاحظه خواهید كرد كه هیچ دستورالعمل و توصیه‌اى در این كتاب عظیم به قدر تقوا تكرار نشده است. تقوا در واقع یكى از بلندترین فصول زندگى عملى امیرالمؤمنین و تعالیم زبانى آن بزرگوار است. تقوا یعنى مراقبت از خود. انسان دائم باید مراقب خود باشد.

...دولت اسلامى‌اى كه بتواند مقاصدى را كه ملت ایران و انقلاب عظیم آن‌ها داشت، تأمین كند، دولتى است كه در آن رشوه نباشد، فساد ادارى نباشد، ویژه‌خوارى نباشد، كم‌كارى نباشد، بى‌اعتنایى به مردم نباشد، میل به اشرافى‌گرى نباشد، حیف و میل بیت‌المال نباشد و دیگر چیزهایى كه در یك دولت اسلامى لازم است. در تعالیم امیرالمؤمنین در نهج‌البلاغه، همه‌ى این‌ها وجود دارد. نگویند این‌ها مربوط به هزاروچهارصد سال قبل است.
حقایق بشرى و اصالت‌هاى بشرى با گذشت زمان تغییر پیدا نمى‌كنند. انسان‌ها از اول تاریخ تا امروز و از امروز تا پایان دنیا، همیشه عدالت را دوست داشته‌اند و به عدالت نیازمند بوده‌اند؛ این تغییر پیدا نمى‌كند. انسان‌ها از اول تاریخ تا امروز و از امروز تا آخر دنیا به مسؤولانى كه نسبت به آن‌ها وفادار باشند، در خدمت آن‌ها باشند و براى آن‌ها صادقانه عمل كنند، احتیاج دارند؛ این‌ها كه تغییرپذیر نیست. درس امیرالمؤمنین در نهج‌البلاغه ناظر به این چیزهاست.

خطبه‌هاى نماز جمعه‌ى تهران - 28/05/1384


باید فرهنگ خودمان را عوض كنیم!

امیرالمؤمنین به اصحاب خود فرمود: إنّكم لاتقدرون على ذلك. این را همه مى‌دانند كه توان و بنیه‌ى روحى و معنوى و حتى جسمانى انسان‌هایى پایین‌تر از امیرالمؤمنین، آن‌قدر نیست كه به آن قله برسند، اما حركت به سمت قله را بایستى زنده نگه داشت. بنابراین عدالت و عدالتخواهى و تزیین عدالت از چیزهایى است كه نباید آن را فراموش كرد. شما نهج‌البلاغه را كه نگاه مى‌كنید، مى‌بینید در سر تا پاى نهج‌البلاغه عدالت وجود دارد. اعتقاد جدى بنده این است كه بسیارى از ناكامی‌هاى امروز ما در عرصه‌ى رسیدن به هدف‌هاى انقلاب و اداره‌ى مطلوب كشور به‌خاطر كم‌اعتنایى به عدالت است. هركدام از ما نسبت به خودمان اغماض مى‌كنیم. اسم عدالت را مى‌آوریم و به آن تحریض هم مى‌كنیم، اما در مقام عمل نسبت به خودمان اغماض مى‌كنیم. حالا قدرى اغماض نسبت به خود، بر اثر نقص‌ها، كوچك بودن و كوتاهی‌هاى طبیعى ما قابل قبول است، اما ما نسبت به خودمان زیاد اغماض مى‌كنیم. خیلى از چیزها و برخورداری‌ها را براى خود روا مى‌داریم كه براى دیگران روا نمى‌داریم. ما این فرهنگ حاكم بر ذهن خودمان را باید عوض كنیم؛ مردم هم همین‌طور.

در دیدار مدیران صدا و سیما - 15/11/1381


این كجا و آن كجا!؟

آقاى جورج جرداق نویسنده‌ى كتاب نامدار صوت‌العدالة كه درباره‌ى امیرالمؤمنین علیه‌الصلاةوالسلام است، بین دو جمله كه یكى از امیرالمؤمنین صادر شده است و یكى هم از جناب عمر- خلیفه‌ى دوم- مقایسه‌اى مى‌كند. یك‌وقت چند نفر از استانداران یا ولات زمان جناب عمر پیش ایشان آمده بودند؛ و چون گزارشى علیه آن‌ها آمده بود، خلیفه را خشمگین كرده بود. خلیفه خطاب به آن‌ها جمله‌ى ماندگارى را گفته است: إستعبدتم‌الناس و قد خلقهم‌الله أحراراً؟ مردم را به بردگى گرفته‌اید؛ در حالى كه خدا مردم را آزاد آفریده است؟ جمله‌ى دیگرى امیرالمؤمنین علیه‌الصلاة والسلام فرموده است كه در نهج‌البلاغه آمده و آن این است: لاتكن عبد غیرك و قد خلقك‌الله حراً بنده‌ى غیرخودت مباش؛ خدا تو را آزاد آفریده است. جورج جرداق بین این دو جمله مقایسه مى‌كند و مى‌گوید جمله‌ى امیرالمؤمنین به مراتب برتر از جمله‌ى عمر است؛ زیرا عمر به كسانى این خطاب را مى‌كرد كه آزادى و حریت، در دست آن‌ها هیچ تضمینى نداشت؛ چون خود آن‌ها كسانى بودند كه عمر مى‌گفت: إستعبدتم‌الناس؛ مردم را به بردگى گرفته‌اید. مردم را به بردگى گرفته‌اید؛ حالا به آن‌ها آزادى بدهید. این یك‌طور حرف زدن است؛ یك‌طور دیگر آن است كه امیرالمؤمنین به خود آن مردم خطاب مى‌كند و در حقیقت ضمانت اجرا را در خود كلام مى‌آورد: لاتكن عبد غیرك و قد خلقك‌الله حرا؛ بنده‌ى غیر خودت مباش، خدا تو را آزاد آفریده است.

مراسم فارغ‌التحصیلى گروهى از دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس - 12/06/1377     

كتاب راهنما

نهج‌البلاغه، خیلى بیدار كننده و هوشیار كننده و خیلى قابل تدبر است. در جلساتتان، با نهج‌البلاغه و كلمات امیرالمؤمنین صلوات‌الله‌وسلامه‌علیه انس پیدا كنید. اگر خداى متعال توفیق داد و یك قدم جلو رفتید، آن‌وقت با صحیفه‌ى سجادیه- كه على‌الظاهر فقط كتاب دعاست اما آن‌هم مثل نهج‌البلاغه، كتاب درس و كتاب حكمت و كتاب عبرت و كتاب راهنماى زندگى سعادتمندانه‌ى انسان است- انس بگیرید.

بازدید از دانشگاه صنعتى شریف - 01/09/1378





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر