تبلیغات
دریای جمال - كتاب‌های همیشه
 
دریای جمال
درباره وبلاگ


خداوند زیباست و زیبایی را دوست میدارد.

مدیر وبلاگ : کیمیا
نویسندگان
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
جمعه 15 مرداد 1389 :: نویسنده : کیمیا

كتاب‌های همیشه

قرآن كریم، نهج‌البلاغه و صحیفه‌ی سجادیه در كلام حضرت آیت‌الله خامنه‌ای


1. قرآن كریم


كتاب همیشه

قرآن، كتاب معرفت است. ما در زمینه‌ى زندگى، در زمینه‌ى آینده، در زمینه‌ى تكلیف كنونى، در زمینه‌ى هدف از بودن و در بسیارى از زمینه‌هاى دیگر، خیلى از مسائل را نمى‌دانیم. بشر مشحون به جهالت‌هاست و قرآن براى انسان معرفت مى‌آورد.

قرآن كتاب نور، كتاب معرفت، كتاب نجات، كتاب سلامت، كتاب رشد و تعالى و كتاب قرب به خداست. ما این خصوصیات را چه وقت از قرآن به دست مى‌آوریم؟ همین كه قرآن را در جیبمان بگذاریم كافى است؟ این‌كه در هنگام سفر، از زیر قرآن رد شویم كافى است؟ این‌كه ما در جلسه‌ى تلاوت قرآن شركت كنیم كافى است؟ این‌كه حتى قرآن را با صداى خوش تلاوت كنیم یا تلاوت خوش را بشنویم و از آن لذت ببریم كافى است؟ نه؛ چیز دیگرى لازم دارد. آن چیست؟ آن تدبر در قرآن است. باید در قرآن تدبر كرد. خود قرآن در موارد متعدد از ما مى‌خواهد كه تدبر كنیم.

در مراسم اختتامیه‌ى مسابقات قرائت قرآن - 14/10/1373

دل بدهید!

اشكال عمده در كار قرآن خوانی‌هاى بى‌تأمل، این است كه اصلاً روى جملات درنگ نمى‌كنند. شما وقتى سخن حكیمى، یا سخن حكمت‌آمیزى را مى‌شنوید، باید به آن دل بدهید؛ بدون دل دادن انسان مراد را نمى‌فهمد. هر كتاب عادى- به‌خصوص اگر كتاب پرمغزى باشد، به‌خصوص اگر حكیم فرزانه‌ى بزرگى آن را نوشته باشد- همین حالت را دارد. اگر سرسرى بخوانید و رد شوید، از آن چیزى نمى‌فهمید. قرآن مى‌گوید: مرا سرسرى نخوانید! قرآن از عالى‌ترین مقام است؛ از قله‌ى معرفت عالم وجود است. این است كه انسان باید تأمل كند و چون عمق این آیات و این مفاهیم، خیلى زیاد است، هركسى تأمل كند، از آن استفاده خواهد كرد.
گفت و شنود به مناسبت میلاد حضرت فاطمه‌ى زهرا(س) - 18/07/1377


انس بگیرید تا بفهمید!

در دوران طاغوت، من در مشهد جلسات تفسیر و درس قرآن داشتم؛ به جوانانى كه مى‌آمدند، مى‌گفتم كه هركدام از شماها یك نسخه‌ى قرآن در جیب بغلتان داشته باشید؛ اگر در جایى منتظر كارى مى‌ایستید و فراغتى پیدا مى‌كنید- یك دقیقه، دو دقیقه، پنج دقیقه، نیم‌ساعت- قرآن را باز كنید و به تلاوت آن مشغول شوید، تا با این كتاب انس پیدا كنید. تعدادى كه این‌طور عمل كرده بودند، هرچند بسیار اندك بودند، لیكن احساس مى‌كردم كه این‌ها با این‌كه غالباً هم عربى نمى‌دانستند، از لحاظ فهم معارف اسلامى، از دیگران برجسته‌تر بودند و به‌طور ممتازى با آن‌ها تفاوت داشتند.

بدر دیدار با قاریان مصرى: شحات محمد انور و سید متولى عبدالعال - 03/11/1370


دوران قرآن

این دوران، دوران قرآن است؛ زیرا پس از تجربه‌هاى ناموفق بشر در قرن‌هاى بیدارى و شكوفایى و جهش، یعنى پس از آن‌كه بشر نتوانسته است نظام زندگى انسانى و تسلابخشى متناسب با رشد طوفانى و شگفت‌آور علم براى خود پدید آورد، اكنون راه‌ها به‌تدریج به طریقه‌ى توحید و راه دین مى‌گراید و انسان كه به پختگى نزدیك شده، آنچه را در دوران غرور جاهلانه‌ى آغاز شكوفایى علم به فراموشى سپرده، دوباره باز مى‌جوید و این در همان دورانى است كه دین در نقطه‌اى از جهان به حاكمیت رسیده و با انقلابى عظیم و استثنایى، زمام زندگى میلیون‌ها انسان را به دست گرفته است.

امروز فرصتى تاریخى و استثنایى است؛ براى این‌كه قرآن در هدایت فكر و عمل انسان‌ها، قدرت و چیره‌گى خود را نشان دهد. اما این متوقف است بر این‌كه ما خود، به چشمه‌ى جوشان معارف و هدایت قرآن دست یابیم، قرآن را بفهمیم، در آن تدبر كنیم، آن را محور بحث و فحص سازیم و در اعماق آن غور كنیم. واقعیت تلخ این است كه قرآن هنوز در جامعه‌ى ما، یك امر عمومى نشده است. همه به قرآن عشق مى‌ورزند و احترام مى‌كنند؛ اما عده‌ى كمى همواره آن را تلاوت و عده‌ى كمترى در آن تدبر مى‌كنند.

پیام به گردهمایى دبیران درس قرآن سال اول دبیرستان‌ها - 20/07/1368


گام اول

ما باید قبول كنیم كه ملت ما در نیم قرن پیش از پیروزى انقلاب- كه واقعاً مدت كمى نیست- روزبه‌روز از قرآن فاصله گرفته و دور شده است. تا قبل از این نیم قرن، مردم ما- حتى آن‌هایى كه سواد خواندن و نوشتن نداشتند- غالباً مى‌توانستند قرآن را از رو بخوانند. به همین جهت، مكتب‌خانه‌ها نعمت بزرگى بود. چقدر كسانى از افراد مسن نسل قبل را ما مى‌شناختیم كه سواد خواندن و نوشتن نداشتند، نمى‌توانستند فارسى بخوانند و با آن‌كه زبانشان فارسى بود، نمى‌توانستند زبان خودشان را به صورت مكتوب بنویسند و بخوانند؛ اما مى‌توانستند كتاب خدا را بخوانند و قرآن را بفهمند.

بایستى روخوانى قرآن، تمام ملت ما را شامل بشود. نباید یك نفر در میان ملت ما بماند كه قادر نباشد قرآن را باز كند و به‌صورت صحیح بخواند. زن و مرد و كوچك و بزرگ و پیر و جوان، باید بتوانند قرآن را بخوانند. البته، باید براى این كار برنامه‌ریزى بشود... این كار باید انجام بگیرد. نمى‌شود در كشورى كه بر مبناى اسلام اداره مى‌شود، قرآن را به دست یك نفر بدهیم و بگوییم بخواند، اما نتواند این كتاب عزیز را باز كند و بخواند. همه باید بتوانند قرآن را بخوانند. این قدم اول است.

دیدار با قاریان چهل كشور جهان - 04/12/1368

 

هنوز فاصله داریم!

ما هنوز تا یك جامعه‌ى كاملاً اسلامى كه نیك‌بختى دنیا و آخرت مردم را به‌طور كامل تأمین كند و تباهى و كجروى و ظلم و انحطاط را ریشه‌كن سازد، فاصله‌ى زیادى داریم. این فاصله، باید با همت مردم و تلاش مسؤولان طى شود... مساجد به‌عنوان پایگاه‌هاى معنویت و تزكیه و هدایت، روزبه‌روز گرم‌تر و پررونق‌تر شود و نشان ایمان و عمل و اخلاق اسلامى، در گوشه و كنار جامعه، از جمله در مراكز دولتى و ادارات و دانشگاه‌ها، همه را به پیروى از تعالیم نورانى قرآن تشویق نماید. كتاب خدا در میان مردم حضور واقعى بیابد و آموختن و تدبر و تعمق در آن، براى همه- به‌خصوص جوانان و نوجوانان- امرى رایج و دایر گردد. در این مورد، مسؤولیت علما و آگاهان و نویسندگان و گویندگان و رسانه‌هاى عمومى، بسى مهم و خطیر است.

فوری‌ترین هدف تشكیل نظام اسلامى، استقرار عدالت اجتماعى و قسط اسلامى است. قیام پیامبران خدا و نزول كتاب و میزان الهى، براى همین بود كه مردم از فشار ظلم و تبعیض و تحمیل نجات یافته، در سایه‌ى قسط و عدل زندگى كنند و در پرتو آن نظام عادلانه، به كمالات انسانى نایل آیند. دعوت به نظام اسلامى، منهاى اعتقادى راسخ و عملى پیگیر در راه عدالت اجتماعى، دعوتى ناقص، بلكه غلط و دروغ است و هر نظامى هرچند با آرایش اسلامى، اگر تأمین قسط و عدل و نجات ضعفا و محرومین، در سرلوحه‌ى برنامه‌هاى آن نباشد، غیراسلامى و منافقانه است. از همین‌جاست كه ادعاى سلاطین و حكامى كه با وجود داعیه‌ى مسلمانى و شعار پیروى از قرآن، راه دیگر جباران را پیموده و فاصله‌ى فقیر و غنى را بیشتر كرده و خود در صف اغنیا قرار گرفته و از درد فقرا و پابرهنگان غافل مانده‌اند، چه در تاریخ و چه در زمان حاضر، همواره از سوى هوشمندان آشنا به معارف قرآن و اسلام، مردود دانسته شده است.

پیام به مناسبت اولین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینى(ره) - 10/03/1369


هنر قرآن

واقعاً قرآن مایه‌ى هنرى خیلى عجیبى دارد كه اصلاً براى ما قابل تصویر نیست. اگر از اول تا آخر قرآن و همین‌طور بیانات رسول اكرم(ص) را ملاحظه كنید، خواهید دید توحید و دشمنى با شرك و بت و شیطان- كه مظهر شر و بدى و پلیدى است - وجود دارد و موج مى‌زند. همچنین تصمیم بر تلاش و كار و خسته نشدن و محبت به مردم و تكریم انسان و انسانیت موج مى‌زند. به عبارت دیگر، اصول اسلامى و چیزهایى كه پایه‌هاى انقلاب هستند، در تمام قرآن و از اول تا آخر ادبیات صدر اسلام و ادبیات درست اسلامى- یعنى همین روایاتى كه از ائمه(ع) رسیده و نیز نهج‌البلاغه- موج مى‌زند.

دیدار با هنرمندان رشته‌هاى گوناگون حوزه‌ى هنرى سازمان تبلیغات اسلامى - 21/08/1368

 

 

 

 

 





نوع مطلب : امام و رهبری، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.